- Przetwornice DC-DC
- Woltomierze samochod.
- Woltomierze motocyklowe
- Woltomierze AC
- Woltomierze DC
- Amperomierze
- Liczniki i częstościomierze
- Wyłączniki ON/OFF
- Termometry
- Generator DDS
- Obudowy
- Porady praktyczne.
JS Elektronik
ul. Wolumen 6/43
01-912 Warszawa
tel: (022) 245 09 62
kom: 501 014 418
biuro@jsel.pl biuro@jselektronik.pl
ul. Wolumen 6/43
01-912 Warszawa
tel: (022) 245 09 62
kom: 501 014 418
biuro@jsel.pl biuro@jselektronik.pl
VM4F woltomierz + termometr + PWM + zegar


.
Zastosowanie:
- Motocykle z instalacją 6V, 12V, 24V
- Rowery elektryczne.
- Jachty i łodzie.
- Według pomysłu użytkownika.
Właściwości: - Pomiar napięcia stałego od 5.5V do 29V.
- Pomiar temperatury od -25C do +100C.
- Zegar lub licznik czasu z alarmem (rozdzielczość 1min)
- 2 programowalne progi alarmu napięcia: dolny i górny
- 2 programowalne progi alarmu temperatury: dolny i górny.
- Sterowanie PWM (mocą) np. kamizelki ogrzewającej **
- Ustawiana temperatura włączenia PWM.
- Automatyka włączania i wyłączania miernika.
- Automatyka jasności wyświetlacza.
- Licznik motogodzin.
- Uszczelniona, niewielka obudowa (40 x 20 x 53mm).
- Sygnalizacja alarmu, miganiem jasnej diody LED.
- 4 - cyfrowy, trwały wyświetlacz LED.
- Regulacji i programowania miernika jednym
przyciskiem umieszczonym np. na kierownicy*** - Odporny na omyłkowe podłączenia.
** w połączeniu ze sterownikiem mocy np. PD10. PWM - modulacja szerokości impulsu
*** w komplecie dołączony jest przycisk PBS33 czerwony
TABELA 1: DANE TECHNICZNE WOLTOMIERZA VM4F
Zakres pomiaru napięcia: | 5,5V- 29V DC (napięcie zasilania = napięcie mierzone) |
Prąd pobierany - praca: | od 10mA do 50mA (zależy od napięcia zasilania i jasności LED) |
Prąd pobierany - uśpienie: | <0,7mA, typowo 0,3mA |
Zakres pomiaru temperatury: | -25C +100C (pomiar chwilowy do +120C) |
Typ czujnika temperatury: | elektroniczny, precyzyjny, na kablu 2m. |
Zakres regulacji PWM: | 0 - 100% z krokiem 10% |
Częstotliwość pracy PWM: | zmienna, od 20Hz do 40Hz |
Dokładność pomiaru: | napięcie: +/- 0.1V, temperatura +/- 1C |
Dokładność zegara: | +/-1 min/60dni |
Wyświetlacz: | 4 cyfry LED o wysokości 9,2mm |
Kolor wyświetlacza LED: | czerwony, zielony lub żółty (określany w zamówieniu) |
Wymiary obudowy: | 40 szer. x 20 wys. x 53mm. |
Waga: | ok. 116g (z przewodami) |
Długość przewodów: | przewód czujnika temperatury 2m, pozostałe 1m. |
INFORMACJE PODSTAWOWE: Miernik VM4F jest połączeniem woltomierza , termometru, zegarka i regulatora PWM - służącego w motocyklu do regulacji temperatury podgrzewanych manetek lub kamizelki. Miernik może sygnalizować spadek napięcia akumulatora poniżej ustawionego dolnego progu (rozładowanie) lub wzrost napięcia powyżej górnego progu alarmu. Progi alarmu są ustawiane niezależnie w zakresie 0V - 29V. Podobnie możemy ustawić progi alarmu dla temperatury i np. sygnalizować spadek temperatury poniżej 0C, lub zakres temperatur od -2C do +2C (niebezpieczeństwo gołoledzi).
Sterowanie funkcjami miernika dobywa się za pomocą jednego klawisza umieszczonego np. na kierownicy i połączonego z miernikiem przewodem. Dodatkowo, z tyłu obudowy, jest klawisz testowy. Krótkie naciskanie klawisza powoduje zmianę wyświetlanego parametru w następującej kolejności:
Sterowanie funkcjami miernika dobywa się za pomocą jednego klawisza umieszczonego np. na kierownicy i połączonego z miernikiem przewodem. Dodatkowo, z tyłu obudowy, jest klawisz testowy. Krótkie naciskanie klawisza powoduje zmianę wyświetlanego parametru w następującej kolejności:

Ustawienie miernika na u, c, P lub zegar, będzie powodowało ciągłe wyświetlanie danego parametru.
Ustawienie "Auto" powoduje zmianę wyświetlanego parametru co 4 sekundy. Miernik ma możliwość wyłączenia wyświetlania niektórych parametrów np. w lecie możemy wyłączyć sterowanie PWM i wówczas parametr ten nie będzie widoczny w kolejce wyświetlania.
Miernik ma funkcję automatycznego wyłączania (uśpienia). Jeżeli wyłączymy silnik i napięcie akumulatora przestanie się zmieniać, to po 15 sek. miernik przejdzie w stan uśpienia. Miernik pobiera wówczas minimalny prąd, nie działa wyświetlacz, ale działa zegar. Miernik automatycznie dostosowuje jasność wyświetlaczy do oświetlania zewnętrznego. Niektóre funkcje automatyczne można wyłączyć.
Ustawienie "Auto" powoduje zmianę wyświetlanego parametru co 4 sekundy. Miernik ma możliwość wyłączenia wyświetlania niektórych parametrów np. w lecie możemy wyłączyć sterowanie PWM i wówczas parametr ten nie będzie widoczny w kolejce wyświetlania.
Miernik ma funkcję automatycznego wyłączania (uśpienia). Jeżeli wyłączymy silnik i napięcie akumulatora przestanie się zmieniać, to po 15 sek. miernik przejdzie w stan uśpienia. Miernik pobiera wówczas minimalny prąd, nie działa wyświetlacz, ale działa zegar. Miernik automatycznie dostosowuje jasność wyświetlaczy do oświetlania zewnętrznego. Niektóre funkcje automatyczne można wyłączyć.

Woltomierz zamknięto w aluminiowej obudowie pomalowanej czarnym lakierem proszkowym. Od spodu obudowy są dwa otwory M3 (+ 2 nierdzewne śruby M3/6) służące do mocowania woltomierza. Z tyłu obudowy wyprowadzono przewody podłączeniowe:

PODŁĄCZENIE ELEKTRYCZNE
Z obudowy woltomierza wyprowadzone są 4 kable. Każdy kabel składa się z 2 izolowanych od siebie elektrycznie, ale połączonych ze sobą mechanicznie przewodów.
1. Kabel zasilania i pomiaru napięcia (czerwono / czarny) . Jeden z przewodów tego kabla, oznaczony wyraźnym, czerwonym paskiem, należy podłączyć do "+" instalacji, a ten bez oznaczenia do masy "-" . Miernik podłączamy na stałe do napięcia np. przy bezpiecznikach . Wówczas musi być aktywna funkcja automatycznego wyłączania miernika (APo) i miernik będzie przechodził w stan uśpienia po wyłączeniu silnika. Jeżeli miernik ma być całkowicie odłączany od napięcia akumulatora, wówczas podłączenia należy dokonać za stacyjką, ale nie będzie działał wtedy zegar (zegar nie ma podtrzymania). Czasami pomiar napięcia może nie być wiarygodny. Dzieje się tak wtedy, gdy woltomierz podłączymy do przewodów, którymi płynie duży prąd do innych odbiorników powodując znaczny spadek napięcia na tych przewodach. Należy wówczas poszukać innego miejsca podłączenia. Najdokładniejszy pomiar jest bezpośrednio na klemach akumulatora.
2. Kabel do przycisku (niebieska opaska): do końcówek kabla należy podłączyć dowolny przycisk monostabilny (chwilowy). Nie ma znaczenia +/- , ale przewodów nie wolno podłączyć do masy ani do innych przewodów (w komplecie jest przycisk PBS33)
3. Kabel do regulatora mocy PWM (bez opaski): sam miernik nie ma silnoprądowych elementów mocy sterujących przepływem prądu np. do kamizelki ogrzewającej. Jest regulatorem PWM, który współpracuje z regulatorem mocy np. PD10. Przewód oznaczony czerwonym paskiem (+) należy podłączyć do wejścia "+" regulatora mocy, a kabel bez oznaczenia (masa) do "-". W przypadku kiedy nie korzystamy ze tej funkcji kabel można skrócić i zaizolować, a funkcję "P" wyłączyć z kolejki wyświetlania.
4. Kabel z czujnikiem temperatury: na końcu kabla jest zamocowany precyzyjny, elektroniczny czujnik temperatury. Czujnik ma wykonany otwór D=3mm, który ułatwia przymocowanie go do "nadwozia". Miejsce zamocowania powinno być tak wybrane, żeby czujnik nie nagrzewał się od Słońca, miał zapewniony przepływ powietrza, a zarazem nie był narażony na błoto chlapiące spod koła. Uwaga ! czujnik nie powinien być przykręcony metalową częścią bezpośrednio do elementów nadwozia, gdyż bezwładność cieplna tych elementów jest duża. Należy starannie zamocować kabel czujnika, żeby od drgań nie nastąpiło jego wyrwanie z obudowy. Ta uwaga dotyczy wszystkich przewodów !

ZASTOSOWANE ZABEZPIECZENIA.
1. W mierniku zastosowano zabezpieczenia elektryczne na przewodach wyjściowych, które czynią go niewrażliwym na chwilowe, dowolne, pomylenie przewodów w czasie montażu. Całkowitą odporność miernik gwarantuje dla akumulatorów 6V i 12V. Dla akumulatorów 24V, najgorszy przypadek pomylenia przewodów, jest dopuszczalny przez 30sek. Po tym czasie miernik może ulec uszkodzeniu.
2. Płytki miernika są zalane masą izolująca która chroni je od wilgoci i poprawia izolację elektryczną.
Dodatkowo, obudowa jest również uszczelniona silikonem. Woda może się jednak dostać do środka obudowy przez otwory mocujące . Należy przy montażu zadbać o to aby otwory te były dobrze uszczelnione - np. dodatkowymi podkładkami gumowymi lub przez okręcenie gwintu śrub mocujących taśmą teflonową. Po większym deszczu dobrze jest sprawdzić czy do miernika nie dostaje się woda. Jeżeli tak, miernik należy wysuszyć przy odkręconych śrubach mocujących a przy ponownym montażu staranniej śruby uszczelnić .
Dodatkowo, obudowa jest również uszczelniona silikonem. Woda może się jednak dostać do środka obudowy przez otwory mocujące . Należy przy montażu zadbać o to aby otwory te były dobrze uszczelnione - np. dodatkowymi podkładkami gumowymi lub przez okręcenie gwintu śrub mocujących taśmą teflonową. Po większym deszczu dobrze jest sprawdzić czy do miernika nie dostaje się woda. Jeżeli tak, miernik należy wysuszyć przy odkręconych śrubach mocujących a przy ponownym montażu staranniej śruby uszczelnić .

Miernik ma zaprogramowane wszystkie parametry na wartości najbardziej typowe i nie wymaga wstępnego programowania. Ustawienia wymaga jedynie zegar - aktualnej godziny. Miernik umożliwia użytkownikowi zmianę większości fabrycznie ustawionych parametrów i optymalne dostosowanie własności do indywidualnych upodobań.
Pełny opis możliwości i programowania miernika jest dość obszerny. Można się z nim zapoznać pobierajac nstrukcję obsługi - dokument pdf poniżej.
![]() |
VM4F.pdf (ok. 160kB) | instrukcja obsługi woltomierza VM4F |
![]() |
PD10.pdf (ok. 100kB) | instrukcja obsługi wyłącznika PD10 |
Cena : 118,00 PLN

